Фернан Леже: цитаты

The love of simplicity, precision and clarity, is totally Western. Today's rational plastic form does not come from the Mediterranean or the Orient; it comes from the North [of France]. The North, younger, quicker less subtle, has seen straight to the heart of the new problem of construction that is posed by modern life.

Ошибкой в живописи является сюжет. Ошибка кино — сценарий. Освобождённое от этого груза, кино может стать гигантским микроскопом вещей, никогда не виданных, никогда не ощущаемых.

Naturally, in order to find in this break [in the visual perception] with time-honored habits a basis for a new pictorial harmony and a plastic means of dealing with life and movement, there must be an artistic sensibility far in advance of the normal vision of the crowd.

Я хотел бы построить фильм из деталей предметов, но он стал бы слишком абстрактным экспериментом, недоступным для понимания публики.

Роман на экране это принципиальная ошибка, связанная с тем, что большинство режиссёров литературны по своему происхождению и получили литературное образование. Они приносят в жертву такую великолепную вещь, как «движущееся изображение», чтобы навязать нам историю, для которой книга — куда лучшее место. И снова эта злосчастная «экранизация», столь удобная, но останавливающая любое новшество.

It is a true, incorruptible purism… It is a religion that cannot be argued about. It has its saints, its disciples and its heretics. Modern life with its speed and tumult, dynamic and full of contrasts, beats furiously against this light, luminous, delicate structure, which emerges coldly from the chaos. Do not touch it, it is an accomplished fact. It had to be, it is there to stay.

Пока человеческое тело рассматривается как сентиментальный или выразительный знак в живописи, эволюция в изображении людей будет невозможна. Её развитие сдерживается доминированием субъекта на протяжении веков.

Ренуар изображал то, что видел. Я изображаю то, что понял.

One day I had painted a bunch of keys on a canvas, my bunch of keys. I didn't know what to put next to them. I needed something that would be the absolute opposite of a bunch of keys. So when I finished work I went out. I had only walked a few yard when what should I see in a shop windows? A postcard of the Mona Lisa! At once I knew that was what I needed; what could have made a greater contrast to the keys?… Then I also added a can of sardines. It was such a strong contrast.

Оцените статью
Добавить комментарий